perjantai 6. helmikuuta 2009

Pohjustusta siihen kuinka tästä tulikaan "Mun juttu", eli miten ja miksi tässä nyt ollaan

Etelä-Savossa on toteutettu laaja selvitys toisen asteen koulutuksen rakenteellisesta uudistamisesta (Etelä-Savon toisen asteen koulutuksen strategia vuoteen 2015). Tulevaisuudessa nykyistä koulutusmallia on kehitettävä aiempaa joustavammaksi palvelemaan sekä opiskelijoiden tarpeita että työelämän tulevaisuuden muutosta. Sillä tulevaisuudessa koulutuksen on turvattava opiskelijoille entistä paremmat toisen asteen koulutusväylät ja jatko-opiskelukelpoisuudet sekä vastattava kasvavaan syrjäytymiskehitysuhkaan.

Edellä mainittu selvitystyö osoittaa, että ammatillisen ja lukion koulutuksen väliin on muodostunut selkeä tarve ”välialueelle”, joka tarkoittaa erilaisten yksilöllisten opinto-ohjelmien, urapolkujen muodostamista. Tällöin tutkinto voidaan muodostaa erilaista ammatillisista (A+L) ja lukio (L+A) opintojen yhdistelmistä tai eri ammatillisten koulutusalojen yhdistelmänä (A+A). Lisäksi tavoitteena on kehittää lukioiden välistä yhteistyötä ja verkostoitumista (L+L). Hankkeen tavoitteena on verkostoitua myös maakunnallisesti sekä pyrkiä synergiaan muiden maakunnallisten hankkeiden kanssa (mm. Etelä-Savon Urheiluakatemia …).

Hankkeeseen osallistuvien Etelä-Savon oppilaitosedustajien tehtävänä on jalkauttaa nk. ”Uusi Paradigma” oman oppilaitostensa toimintaan, kuten; oppilaskuntiin ja johtoryhmiin. Heidän tehtävänä on myös tuoda informaatiota organisaatiossa alhaalta ylöspäin. Hankkeen kohderyhmänä ovat kaikki toisen asteen opiskelijat Etelä-Savossa ja sen tavoitteena on myös oppilaslähtöisen ja oppilasta palvelevan uraohjauksen kehittäminen. Opintopoluista luodaan jokaiselle oma “Mun Juttu”, henkilökohtaisten tarpeiden ja kiinnostusten kohteiden mukaan. Lisäksi hankkeessa kehitetään toimintatapoja, joilla taataan opiskelijoille peruskoulun jälkeen opiskelupaikka, sekä myöhemmin tutkinnon suorittamisen jälkeen myös työpaikka tai jatko-opiskelupaikka. Tavoitteena on huomioida koulutusta suunniteltaessa ja järjestettäessä myös alueen seudulliset tarpeet.

Joensuun yliopiston Savonlinnan koulutus- ja kehittämiskeskus vastaa hankkeen kahdesta toimenpidekokonaisuudesta: opetushenkilöstön valmennuksesta ja nuorisokyselytutkimuksesta. Valmennuksen teemana on uusi opettajuus. Valmennuksessa tutkitaan ja ratkaistaan yhdessä uuden opettajuuden haastekenttää ja pureudutaan opettajuuden muutokseen. Valmennuksessa toisen asteen opettajat työskentelevät yhdessä kolmen teema-alueen ympärillä, joita ovat tieto- ja viestintätekniikan opetuskäyttö lähi- ja etäopetuksessa. Toisessa teema-alueessa pedagogiikka pohtii opetusta ja oppimista mm. ajan kuumien ilmiöiden ja vallitsevan muutoksen sekä opettajan käyttöteorian ja hyvien käytänteiden suunnasta käsin. Viimeisessä teema-alueessa, joka on tutkimus, tarkastellaan yhdessä, mitä ja mistä tutkimus kertoo muuttuvasta työ- ja opiskeluelämästä.

Valmennuksen toimintaidea perustuu yhteiskehittelyyn ja aitojen ongelmien ratkaisemiseen. Kaikissa sen työskentelymuodoissa on tavoitteena kuulla valmennettavia. Lähijaksoilla työskennellään sekä omassa tutussa pienryhmissä että yhtenä isona ryhmänä. Etätapaamisissa kohdataan joko Virtuaaliluokassa tai Joensuun yliopiston Second Life -saarella. Yhteiskehittelyjaksoilla ryhmät tapaavat keskenään saarella tai luokassa. Työskentelymuotojen ja -ympäristöjen tavoitteena on tukea joustavaa, mielekästä ja monipuolista aikuisopiskelua.


Osallistun Mun juttu –paradigmaan ja siihen kuuluvaan valmennukseen oman työyksikköni edustajana. Etelä-Savon jokaisesta toisen asteen oppilaitoksesta on oma edustajansa valmennuksessa, Savonlinnan ammatti- ja aikuisopistoilta on oma edustajansa myös jokaiselta koulutusalalta. Paradigman tavoitteiden lisäksi odotan myös käytännönläheistä yhteistyötä muiden oppilaitosten opettajien kanssa sekä tietenkin uusia välineitä opetukseen.

Tulevaisuudessa tulen toimimaan yksikkömme yhteishenkilönä toisen asteen oppilaitosten välillä. Tehtävänäni on myös viedä tietoa suunnitelmallisesti eteenpäin omassa oppilaitoksessamme. Hankkeen raportoinnissa hyödynnän uusia tieto- ja viestintäteknologian taitoja, joita valmennuksessa tulen oppimaan. Tavoitteenani on tutustua hankkeen etenemiseen kokonaisvaltaisesti, raportoinblogin hankkeessa ja hankkeeseen. Valmennuksessa hyödynnämme Ning- virtuaaliympäristöä, jonne myös kirjoitan blogia muiden, muun muassa valmennukseen osallistuvien, henkilöiden luettavaksi ja kommentoitavaksi. Hankkeen etenemiseen tutustun myös muun muassa siitä tehtyjen materiaalien avulla sekä tekemällä yhteistyötä hankkeessa olevien työntekijöiden kanssa. Näitä lähteitä hyödynnän myös tulevissa kirjoituksissani tällä Satun ”Mun Jutussa”.

LÄHTEET:

Etelä-Savon toisen asteen koulutuksen strategia vuoteen 2015. Etelä-Savon maakuntaliiton julkaisu 74:2006.

Hirvonen Heikki & Pesonen Keijo. 2007. Etelä-Savon toisen asteen koulutuksen strategia vuoteen 2015. Esitys toimenpideohjelmaksi. Etelä-Savon maakuntaliiton julkaisu 89:2007.

Mun Juttu. Toisen asteen koulutuksen uusi paradigma –duaalimallin uusi rakenne. Savonlinnan ammatti- ja aikuisopisto. Joensuun yliopisto, Savonlinnan koulutus ja kehittämiskeskus. http://edu.savonlinnaseutu.fi/munjuttu/mun-juttu/

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti