maanantai 11. toukokuuta 2009

Minä sosiaalisen median käyttäjänä...


Olen melko uusi blogin kirjoittaja, enkä juuri aiemmin ole muidenkaan blogeja aktiivisesti seurannut. Huomasin, että minulla on ollut pieni kynnys alkaa tuottamaan kirjoituksia ja omia ajatuksia nettiin. Vaikka olen kirjoittanut aiemmin paljon erilaisia juttuja, moniin eri käyttötarkoituksiin. Tällainen samanlainen pelko tai jännitys vaivaa varmasti monen muunkin henkilön mieltä. Jolloin ajatuksiin voi nousta monenlaisia kysymyksiä, kuten esimerkiksi; entä jos minun ajatuksilleni nauretaan? Entä jos saamani kommentit ovatkin lannistavia tai negatiivisia? Sosiaalinen media siis haastaa laittamaan itsensä peliin, on uskallettava rohkeasti heittäytyä. Aina varmasti löytyy joku, joka on asiasta erimieltä kuin sinä itse. Tai joku, joka haluaa vaan provosoida ja saada aikaan kiivastakin mielipiteiden vaihtoa. Aina kannattaa tietenkin pitää mielessä ajatus, että tekstit voivat olla netissä pysyvästi, ja siten harkita tarkkaan mitkä mielipiteensä ja miten ominaan esittää. Toisaalta positiivinen ja kannustava palaute voi tuoda mukanaan onnistumisen kokemuksia ja kannustaa jatkamaan eteenpäin. Itse ainakin koen jo kirjoittamisen itsessään hyväksi itsereflektoinnin välineeksi ja ajatuksien selkiyttäjäksi.

Sosiaalisen median hyöty ilmenee juuri siinä, että mitä useampi sen palveluja käyttää, sitä enemmän sen käyttäjät voivat palveluista hyötyä. Internet mahdollistaa laajan sosiaalisen verkoston luomisen kaikkialle maailmaan. Voin esimerkiksi liittyä minua kiinnostaviin harrastusyhteisöihin, ja saada sitä kautta, niin uusia tuttavia kuin paljon höydyllistä tietoa. Totta kai voin esiintyä sosiaalisessa mediassa vain niille ystäville, joille haluan. Määrittelen vain kenelle annan mitäkin tietoja itsestäni. Lähimmät ystävät saavat tietää minusta kaiken, mutta välttämättä minun ei edes tarvitse näkyä kellekään tuntemattomalle henkilölle.

Olin aiemmin ajatellut, että blogit ovat ihmisille ajanvietettä ja niistä voisi olla hyötyä vain ajanviete- tai harrastusmielessä. Kuitenkin blogeja höydynnetään valtavasti myös opinnoissa ja työssä. Sillä blogi on työväline, jonka käyttömahdollisuudet ovat rajattomat. Ehkä jo pian tulevaisuudessa ihmisillä on oma blogi, joka on kulkenut heidän mukanaan aina päiväkodista lähtien. Minusta tällainen ajatus kuulostaa hienolta, että voisi kerätä koko elämänkulkunsa johonkin samaan paikkaan. Tässäkin asiassa, jokainen voi itse päättää mitä siellä mukanaan pitää. Sosiaalinen media siis tarjoaa meille mahdollisuuden vaikka luoda oma CV, tai omannäköinen käyntikortti johonkin palveluun. Blogit ja wikit tarjoavat mahdollisuuden myös koulun ja kodin, tai työpaikkojen väliseen yhteydenpitoon.

Voin helposti myös tehostaa omaa työtäni, löytää tarvitsemani palvelut, asiantuntijat tai ohjeet helposti. Materiaalin paljous puolestaan haastaa palvelujen tarjoajat kehittymään ja luomaan entistä helppokäyttöisempiä tiedonhakupalveluja. Meidän käyttäjien tulee myös opetella koko ajan muuttuvaa tiedonhakua. Onneksi meillä on käytössä monia tiedonhaussa helpottavia palveluja, esim. sosiaaliset kirjanmerkit toimivat omana muistilistana. Talletan vain palveluun haluamani verkkosivut ja tiedonhaut, ja voin palata niihin kätevästi missä vain. Nämä omat tietoni voin jakaa muiden käyttäjien kanssa, jolloin he pääsevät helposti löytämään samat tiedot. Näiden palvelujen avulla voin myös tarkastella suosituimpia sivustoja minua kiinnostavasta aiheesta. Itse koen hyödyllisiksi myös verkkopalvelut, joihin voin tallentaa omat tiedostoni. Esimerkiksi työssäni tarvitsemat tiedostot ja esitykset kulkevat aina mukana, sillä ne ovat siellä missä internet. Olen nimittäin useasti etsinyt haluamaani tiedostoa aivan väärästä paikasta, väärältä tietokoneelta tai sitten olen hukannut, unohtanut muistitikkuni johonkin. Voihan tietysti käydä niin, että internet ei enää joku päivä toimikaan… vai voiko?

Minä ainakin itse olen saanut lisää rohkeutta tuoda enemmän ajatuksiani esille sosiaalisen median kautta. Ja tähän haluan kovasti kannustaa muitakin. Mutta ei, ei koko elämäni ole netissä. Sillä haluan tavata ihmisiä myös kasvotusten, vaikka viestintä ja yhteydenpito onkin kovasti muuttanut muotoaan elämässäni.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti