lauantai 5. syyskuuta 2009

Mun juttu-paradigma alkaa näkyä riviopettajien ja opiskelijoiden työssä


Mun juttu etenee, ja pian sen vaikutukset alkavat näkyä entistä enemmän opettajien ja opiskelijoiden jokapäiväisessä työssä. Tämän syksyn ensimmäinen näkyvä muutos oli Savonlinnan toisen asteen oppilaitosten siirtyminen yhtenäiseen 6.jaksojärjestelmään. Nyt kaikilla oppilaitoksilla on samanpituiset jaksot, tämä mahdollistaa sen, että opiskelijat voivat valita luontevammin opintoja myös muista oppilaitoksista kuin omasta kotikoulustaan. Kurssitarjottimien ja opintojaksojen valintamahdollisuudet puolestaan edellyttävät oppilaitoksilta joustavaa suunnittelua ja uusia ideoita sekä niiden luovaa toimeenpanoa. Ammatillisen oppilaitoksen opiskelijoille tämä muutos tuo mukanaan esimerkiksi sen, että useita ammattitutkintoa täydentäviä aineita (mm. kielet, matematiikka, fysiikka ja kemia) opiskellaan usein hyvinkin tiivistahtisesti samassa jaksossa. Tämä voi tuntua opiskelijoista työläältä ja heidän voi olla vaikea motivoitua tällaiseen opiskeluun, sillä osa heistä on tullut opiskelemaan "ammatillisia aineita", ja haluaisi siten kehittyä ja oppia uutta nimenomaan näissä aineissa. Minusta tuntuu, että opiskelijat ovat pitäneet hyvänä järjestelyä, jossa samoissa jaksoissa on opiskeltu sekä ammatillisia aineita, että ammattitutkintoa täydentäviä aineita. Monet opiskelijat nauttivat päästessään harjoittelemaan oman alan kädentaitoja tekemällä alan työtehtäviä. Tämä yhtälö asettaakin haasteen niihin jaksoihin, joissa on paljon teoriaopetusta, esimerkiksi vieraiden kielten opiskelua. Miten tähän haasteeseen aiomme vastata? Sillä opiskelun tulisi olla mielekästä myös opiskelijalle, joka haluaa suorittaa ammattitutkinnon peruspolulla sekä opiskelijalle, jonka vahvuudet eivät ole näissä aineissa. Kuitenkin näen uuden jaksojärjestelmän siitä hyvänä, että se mahdollistaa opiskelijoille entistä vapaammat kädet sisällyttää opintoihinsa mitä he itse haluavat. Nuorista löytyy paljon opiskelijoita, jotka haluavat täydentää ammatillisia opintojaan lukion opinnoilla.

Opinto-ohjaajat ja Mun juttu- koordinaattorit keskittyvät parhaillaan miettimään kuinka tulevan kevään yhteishaun hakuoppaaseen merkitään tieto yksilöllisten urapolkujen valintamahdollisuudesta. Tavoitteena on esimerkiksi kartoittaa jo hakuvaiheessa ketkä ammatillisen oppilaitoksen tulevista opiskelijoista haluaisivat valita opintojaan lukiosta, tai kuinka suuri osa tulevista opiskelijoista valitsisi työssäoppimispolun, jossa opintoihin kuuluisi aiempaa enemmän työssäoppimista. Kun nämä asiat ovat selvillä mahdollisimman varhaisessa vaiheessa, on oppilaitosten mahdollisuus huomioida opiskelijoiden toiveet parhaalla mahdollisella tavalla. Näiden valintojen tekeminen vaatii kunnollista ja kattavaa perehdytystä yläkoululaisille nuorille sekä heidän vanhemmilleen hakeutumisvaiheessa, sekä koko opintojen ajan. Nuorella täytyy olla myös mahdollisuus muuttaa suunnitelmiaan ja toiveitaan joustavasti myöhemminkin. Lisää tietoa Mun jutun mahdollisuuksista tarvitsemme myös me toisen asteen opettajat, ja sitä me onneksi tulemmekin saamaan ihan piakkoin. Hyvä niin, sillä me opettajat olemme etulinjassa markkinoimassa ja mainostamassa erilaisia alueemme opiskelumahdollisuuksia.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti